Seriál svatebních tipů pro nevěsty - jak naplánovat svatbu
První díl seriálu svatebních tipů o plánování svatby
Jak naplánovat svatbu
Jak naplánovat svatbu? Plánování svatby se může zdát jako nelehký úkol. O to víc, pokud nemáte se svatbou žádnou zkušenost. Vyvstává spoustu otázek a přemýšlení o tom, jak vlastně svatbu naplánovat a jak takový průměrný svatební den probíhá.
„Svatebně“ nezkušeného člověka pak samozřejmě ani nenapadne nad některými věcmi přemýšlet. Proto jsme pro Vás vytvořili seriál svatebních tipů pro nevěsty tak, abychom Vám dali představu o tom, nad čím přemýšlet, jaké věci bude potřeba zařídit na Váš svatební den a zároveň abychom Vám předali naše postřehy i v drobnostech a to z pohledu svatebních hostů a bývalých ženichů, ale také jako svatební fotograf a kameraman. Obsah budeme tvořit tak, jako bychom mluvili k někomu, kdo nikdy na žádné svatbě nebyl a ví o svatbě pouze to, že její hlavní náplní je uzavření manželství.
V první části „seriálu“ o tom, jak naplánovat svatbu, si představíme obecnou strukturu úkonů, co je potřeba vyřídit a nad čím přemýšlet u plánování “běžné české svatby“. Takže žádná exotika ale ani minimalismus. Jednotlivé úkony si v budoucnu zpracujeme v dalších částech, ve kterých půjdeme v daném tématu více do hloubky. Vzniknou také jednotlivá videa. Jednotlivé úkony, které zmíníme, řešte v pořadí dle libosti tak, jak Vám individuálně vyhovují. Článek bude obsáhlý a aby Vás nenudil, můžete libovolně přeskočit na téma, které Vás při plánování svatby zajímá. Poslouží Vám k tomu tento rozcestník:
Rozcestník stránky jak naplánovat svatbu
Pozvánka do skupiny, která vám ulehčí plánování svatby
Svatební Prostor - plánování | diskuze | inzerce
Ještě než začneme s plánováním svatby, dovolte nám, abychom Vás pozvali do facebookové skupiny “Svatební Prostor – plánování | diskuze | inzerce“. Skupina by Vám mohla v plánování svatby pomoci ve smyslu inspirace, nápovědy nebo inzerce s dalšími lidmi, kteří svatbu řešili, řeší a nebo řešit budou. Mohli byste tam například výhodně sehnat svatební šaty, dekorace, fotografa, kapelu, catering… Můžete se inspirovat ve svatebních stylech a trendech od ostatních členů. Zeptejte se na reálné zkušenosti ostatních nevěst a podobně.
Skupina je veřejná, je zdarma a jedinou podmínkou je slušné vystupování. Skupinu budujeme od nuly ale věříme, že se brzy rozroste a bude ku prospěchu všem navzájem. Rádi Vás tam uvidíme a jako bonus pro Vás platí 10% sleva na naše služby fotografa a kameramana, budete-li členy skupiny. Jak skupina poroste, budeme pro Vás získávat další zajímavé slevy a to i od dodavatelů z jiných oborů. Pokud tedy plánujete svatbu s dostatečným předstihem, dokážete díky akcím pro členy naší skupiny ušetřit zajímavé finanční částky.
Jak naplánovat svatbu, aby se Vám libila
Styl svatby
Možná to bude znít „hloupě“, ale někteří snoubenci zkrátka na začátku plánování svatby zanedbají a nevyřeší tu nejzákladnější otázku… Jak bude naše svatba vlastně vypadat?
Shodněte se proto s partnerem na samotném stylu a náležitostech Vaší svatby. Od toho se totiž odvíjí naprosto všechno a odpadnou Vám tak v průběhu plánování svatby, během svatby, ale dokonce i po svatbě případná nedorozumění přímo u Vás doma. Každý můžete mít zkrátka jiná očekávání ve stejné záležitosti!
Shodněte se jestli bude svatba malá nebo velká. To se zásadně projeví po finanční stránce. Jestli budete mít svatbu například v zámeckém stylu, s obřadem v zámecké kapli, s hostinou v zámecké restauraci nebo zvolíte „venkovský styl“ a svatba proběhne například na nějaké farmě, s obřadem na louce a hostinou ve stodole. Shodněte se na tom, jestli se celá svatba odehraje na jednom místě nebo například obřad proběhne v kostele a hostinu s oslavou si uspořádáte na jiném místě.
Styl a koncept svatby se specificky projeví na výběru dodavatelů, výběru lokace, stylu výzdoby, oděvu, občerstvení, zábavě apod. Budete mít svatbu letní se sluncem a teplem, podzimní s barvami nebo zimní se sněhem? Představujete si svatbu jako den, který si chcete především užít a pojmete ji více uvolněně? Nebo máte naopak představu o komornější svatbě? Nezdá se to, ale je spousta možností a lze vymyslet opravdu hodně scénářů svatebního dne. Proto, to nejlepší co můžete na začátku plánování svatby udělat, je se jednoduše shodnout na podobě Vaší svatby s partnerem.
Jak naplánovat svatbu: Kolik stojí svatba?
Svatební rozpočet
Ujasněte si, kolik jste ochotni za svatbu celkově utratit. Velmi pravděpodobně bude, po prvotním zjišťování cen služeb a produktů, reálný rozpočet převyšovat Vaši představu. Při plánování svatby si proto ideálně rozdělte rozpočet do základních kategorií.
Nějak takto: místo, občerstvení, výzdoba, foto a video, hudba, zábava, atd…
Posléze můžete přehledněji snižovat budget u té kategorie, která je pro Vás méně podstatná nebo naopak navyšovat budget u kategorie, kterou vnímáte jako důležitější. Například utratíte méně peněz, než jste prvotně předpokládali, za výzdobu, ale v kategorii občerstvení ponecháte stejnou výši budgetu.
Nejen z důvodu rozpočtu svatbu doporučujeme plánovat s předstihem a mít tak více času například na akumulaci financí. Nejen, že při plánování svatby s předstihem můžete ušetřit, ale přece jen se lépe střádají peníze, pokud na to máte více času. Náš hrubý odhad, jak finančně náročná průměrná svatba pro zhruba 50 hostů bude, je nějakých 100 – 300 tisíc korun. Střed tohoto rozmezí, 200 tisíc korun, bereme jako onen „pomyslný průměr“. Je to samozřejmě velký rozptyl, nicméně rozpočet je hodně individuální záležitostí a závisí na mnoha faktorech, které vycházejí z Vašich osobních preferencí.
Řekněme například, že s průměrným rozpočtem utratíte: 60 tisíc korun za místo a výzdobu svatby, dalších 50 tisíc za občerstvení, dalších 50 tisíc za fotografie, video a hudbu, 30 tisíc za položky jakými jsou šaty, prsteny, náklady na obřad a 10 tisíc za zábavu, drobnosti a ostatní. Samozřejmě můžete mít za 30 tisíc pouze jeden prsten nebo zvolit fotografa, kameramana a DJ za celkovou cenu 15 tisíc korun. Právě proto, s ohledem na Vaše priority, je rozptyl tak široký.
při plánování svatby je důležitý datum!
Datum svatby
Volbu datumu Vaší svatby opět ovlivňují především Vaše osobní preference. Je jasné, že pokud budete chtít například svatbu v horském areálu, se sněhem, pak se budete zaměřovat na zimní období. Naopak, pokud budete chtít svatbu u vody, s koupáním, budou Vás zajímat spíše letní měsíce.
Při výběru termínu svatby snoubenci nejběžnější plánují svatební den na měsíce červen až září, na páteční a sobotní dny. Pokud zvolíte méně poptávaný termín, mohlo by se to pozitivně projevit po finanční stránce. Některá svatební místa nabízejí slevu při využití termínu s menším zájmem a podobné je to i u ostatních služeb. Mějte však na mysli, že některým hostům nemusí vyhovovat termín natolik, že na svatbu nedorazí. O to spíš, pokud zvolíte nestandardní den, jako je například den v týdnu – třeba úterý.
Myslete na to, že se musíte potkat s volným termínem se všemi, kteří ve Vašem svatebním dnu budou hrát významnou roli. Hosty pozvěte s dostatečným předstihem tak, aby měli dostatek času zajistit si volno. Především však vyřešte nejdůležitější faktor – aby měli oddávající, místo obřadu a místo hostiny s oslavou volno v ten samý termín.
při plánování svatby máte na výběr i u svatebního obřadu
Svatební obřad
S ohledem na Vaše představy, možnosti a časový horizont zvolte styl obřadu a tedy druh oddávajícího. Civilní, respektive úřední obřad a nebo církevní?
Úřední oddávající
Úřední oddávající je obecně finančně méně náročná, standardní, varianta. Je ale méně flexibilní, více limitující a méně osobní. Většinou nedokáže navodit atmosféru, která by se Vás a svatebčanů osobně dotkla. Typicky Vás úřední oddávající oddá pouze ve vypsané termíny a pouze na určitých místech. Limitující může být také možný spěch oddávajícího, aby stihl další sjednaný obřad ihned po tom Vašem. Pokud obřad spěje ke zpoždění, což se na svatbách děje často, úřední oddávající společně s doprovodem z matriky může znervóznět.
Církevní oddávající
Církevní oddávající naproti tomu bývají více flexibilní, méně limitující, umějí navodit „osobnější“ atmosféru. Umějí z romantického příběhu o Vás dvou přejít do vtipné historky a atmosféru tak dynamicky měnit. Nepotřebují s sebou matrikářku, mohou Vás oddat téměř kdekoliv a kdykoliv. Pravděpodobně nebudou mít potřebu spěchat na další svatbu. Individuálně se s oddávajícím lze domluvit téměř na čemkoliv, ale mohou být finančně náročnější.
U řady církevních oddávajících nemusíte být věřící a nemusíte splňovat ani žádné další podmínky. Někteří jsou ochotni cestovat i na větší vzdálenosti. Ani ze mše nemusíte mít obavy. Mše, v rámci církevního obřadu, probíhá jen v některých případech. Oddávající by Vás dopředu upozornil a především se s ní můžete běžně setkat jen u obřadů v kostelech a to také ne vždy. S ochotným církevním oddávajícím Vám zkrátka může odpadnout veliká starost minimálně v situaci, kdy se nepotká Váš úřední oddávající s volným termínem svatebního místa, což bývá nejčastější problém.
Čas obřadu
Zamyslete se také nad časem, kdy bude probíhat Váš svatební obřad. Jemu samozřejmě přizpůsobíte program celého dne. Nejčastěji na českých svatbách probíhají obřady zhruba mezi 10:00 hodinou dopolední a 15:00 hodinou. Při úředním obřadu odhadujeme průměrnou dobu trvání zhruba na 10 až 20 minut. U běžného církevního obřadu, bez mše, průměrný čas obřadu odhadujeme až na dvojnásobek. Pamatujte, že například pro Vašeho fotografa a kameramana je lepší delší obřad. Při delším obřadu budou mít více času na pořízení standardního materiálu a poté případně i materiálu, ve kterém budou moci projevit větší kreativitu a nasbírají tak bohatší záběry, než kdyby obřad trval pouze 5 minut.
Svatební prsteny a další
Myslete na zajištění prstenů, nicméně bez nich by jste se při nejhorším obešli. Výměna snubních prstenů je pouze silně zakořeněná tradice, fakticky je ale k uzavření manželství nepotřebujete. Co naopak opravdu potřebujete jsou svědci a jejich občanské průkazy. Volba církevního oddávajícího zde může mít opět malou výhodu v tom, že v případě absence občanského průkazu, bude větší pravděpodobnost domluvit se na nějakém kompromisu, jakým je například pozdější dořešení, než u úředního oddávajícího.
Dále se často zajišťuje hudební doprovod, samozřejmě případná výzdoba…
Svědci
Za svědky si snoubenci nejčastěji volí sourozence a dobré přátele. Nebojte se pro svědectví požádat Vám blízké osoby. Přijmout je znakem pocty vůči Vaší osobě a navíc to není ani nijak náročné. Svědek musí být pouze přítomen obřadu a podepsat se do protokolu na vyzvání. Pokud od svědka očekáváte aktivitu ve formě proslovu, podílení se na zajištění hladkého průběhu svatebního dne a zajišťování zábavy, volte někoho adekvátního.
Jak naplánovat svatbu: Místo obřadu
výběr místa svatebního obřadu
nejlepší je mít vše na jednom místě
Ohledně svatebního místa zvažte vzdálenost mezi lokalitou příprav, místem obřadu, místem hostiny a oslavy. Nejpraktičtější řešení je mít celý svatební den na jednom místě. Od příprav, přes obřad, hostinu a oslavu, až po večerní party. Čím menší počet přesunů a menší vzdálenost, tím více času ze svatebního dne ušetříte na skutečné užívání si svatby, namísto cestování.
Místa a nebo místo svatby, by ideálně mělo vyhovovat nejenom Vám, ale i Vaším hostům. Minimálně v tom smyslu, že není ideální hnát babičku na vozíku 2 kilometry lesní cestou do kopce na obřad a podobně.
Venku nebo uvnitř
V případě obřadu v interiéru máte výhodu toho, že Vám odpadají starosti s počasím. Může Vás však limitovat prostor nebo světlo. Zejména kvůli fotografovi a kameramanovi. Ti by dali určitě přednost louce na denním světle, než případné temné kryptě. Omezení může nastat také v případě, kdy se obřad bude odehrávat například v prostorách zámku a po Vašem obřadu následuje obřad další, kdy budete muset rychle opustit místo, takže můžete mít méně času po samotném obřadu na tradice, jako jsou gratulace nebo procházení vytvořeným špalírem ze svatebčanů a podobně.
Při obřadu v exteriéru mějte plán, jak se případně vypořádat s deštěm, nebo silnějším větrem. Výhoda je variabilita prostoru, obecně lepší možnost foto a video dokumentace, pravděpodobně nebudete muset spěchat uvolnit místo další svatbě, bude prostor pro méně standardní tradice, jako je například vypouštění holubů a tak podobně. Exteriérový obřad je náchylnější k narušení například štěkajícím psem, traktorem v pozadí, zvuku motorové pily a tak dále.
Jak naplánovat svatbu: Místo
Místo svatby
Po tom, co si vyhlédnete místo pro hostinu a oslavu, které vyhovuje Vaším představám a má Vámi zvolený termín k dispozici, se zabývejte prostory a podmínkami svatebního místa,. Některé pro Vás nemusí být vždy zcela ideální.
Místo uvnitř i venku
Je dobré mít dostatek vnitřního prostoru pro hostinu i zábavu v případě deštivého počasí. Oceníte je také za horkých „tropů“, kdy se svatebčané příliš nezdržují ve venkovních prostorech. Společně s tím je dobré mít také možnost dostatečného venkovního prostoru, kam se svatebčané budou moci jít projít a nadýchat se čerstvého vzduchu. V nejlepším případě takové, ve kterých neztratí soukromí. Venkovní prostory navíc mohou lépe posloužit některým bodům programu. Těmi jsou například hod kyticí, první tanec nebo oblíbené focení a natáčení s prskavkami a podobně.
Dostatek místa a smluvní podmínky
Mějte na paměti, že pro každého dodavatele musíte mít zajištěný dostatek prostoru. Pokud si objednáte kapelu, rumový bar a fotokoutek, zajistěte pro vše prostor. Zároveň musí zůstat dostatek prostoru pro taneční zábavu a ostatní aktivity.
Podmínky místa, které budete muset dodržet, konzultujte ještě před zarezervováním termínu. Zásadní podmínkou může být například nemožnost takzvané uzavřené společnosti, což je uzavření provozu pro hosty, kteří nepatří k Vaší svatbě. Svatebčané se tak mohou střetávat s cizími návštěvníky zařízení. Místa to mají individuálně lépe či hůře řešené, kdy prostory pro svatbu mohou mít separovaná od prostor pro veřejnost skvěle, špatně nebo vůbec.
Světelné podmínky
Zamyslete se nad světelnými podmínkami především kvůli památečnímu materiálu ve formě fotografií a videa. Čím lepší podmínky, čím méně limitů, tím lépe pro foto i video dokumentaci. Je jasné, že nebudete budovat profesionální ateliérové zázemí pro ideální světelné podmínky. Navíc každý obor má svojí problematiku a nebude ve vašich silách řešit vše, nicméně se snažte vyhnout největším neduhům, jako je umístění novomanželského páru při svatební tabuli v interiéru ke zdroji největšího zdroje světla.
Tím je myšleno například usazení novomanželů před jediné okno v místnosti hostiny. Pokud mají novomanželé za zády okno, přestože na jejich tváře a ostatní svatebčany v místnosti žádný silný zdroj světla nedopadá, zapříčiní to při jasném počasí, že okno bude na záběrech pravděpodobně velmi vysvícené, protože expozice se bude přizpůsobovat tvářím novomanželů. Zkrátka je to limit a faktor, kterému se bude muset fotograf s kameramanem přizpůsobit a zúží to jejich možnosti. O to hůře, bude-li se jednat přímo o intenzivní světelný kužel ze Slunce. Pokud prostor neumožňuje jiné umístění novomanželů u svatební tabule, pak použijte například závěs, který světlo ztlumí, změkčí a rozptýlí.
Prostor okolo svatební tabule
U řešení svatební tabule se pokuste myslet na dostatečnou rezervu prostoru pro průchodnost okolo tabule tak, aby byl ideálně dostatečný pro průchod 2 lidí naráz. V nedostatečném prostoru se stává, že obsluhu omezuje v pohybu například fotograf a naopak fotografa, který potřebuje dokumentovat proslovy, přípitek, vázání „bryndáku“ a podobně, omezuje obsluha. Snažte se zvolit i vhodný tvar svatební tabule vzhledem k prostoru a počtu hostů. Nejčastější bývá volen tvar U. Znovu se i u místa pro hostinu a oslavu zamyslete nad přístupností prostor pro případně méně mobilní svatebčany. Při plánování svatby na to myslete!
Ubytování, zázemí, fotogeničnost místa a rozvoz
V rámci svatebního místa můžete řešit ubytování hostů pro zajištění jejich pohodlí. Případně můžete zajistit alespoň rozvoz hostů, je-li to vzhledem k okolnostem reálné.
Máte-li mezi hosty mladé rodiny s malými dětmi, může pro Vás případné dětské hřiště a zázemí pro malé děti, znamenat plusové body. Taková místa získají náskok před ostatními místy, která tímto nedisponují. Lze také objednat službu, která Vám zábavu a hlídání dětí zajistí, aby se jejich rodiče mohli bavit.
Zamyslete se nad „fotogeničností“ místa, které si vybíráte. Jednak prostory místa samotného, ale také případně míst přilehlých. Na taková místa mohou novomanželé společně s fotografem a kameramanem přesunout na párové focení a natáčení. U těch je fotogenické pozadí žádoucí. Například louku, pole, rybník, les, skálu… a podobně.
plánování svatby: Oslovíte svatební agenturu či koordinátorku?
Svatební koordinátorka
Celou svatbu si samozřejmě můžete naplánovat zcela sami, případně s pomocí rodiny nebo kamarádů. Jak naplánovat svatbu Vám mohou poradit již vdané kamarádky. To Vám může ušetřit nemalé peníze. Na druhou stranu nad tím můžete strávit spoustu času. Za zvážení proto stojí využití služby agentury. Schopná agentura Vám při plánování svatby zvládne naplánovat celou svatbu od zamluvení místa, po sehnání všech dodavatelů, kdy podle svých představ a financí, vždy pouze odsouhlasíte její návrhy. Bude Vás to sice stát peníze, ale dokážete tím ušetřit spoustu času. Navíc kompetentní agentura bude mít zkušené profesionály, kteří dokáží improvizovat v případě problému a vyřešit ho.
Na některých svatebních místech Vám “povinně“ přidělí svatebního koordinátora. Tuto službu poté mívají zahrnutou v ceně a je podmínkou. Pokud se rozhodnete delegovat zařizování svatby na agenturu nebo koordinátora, vybírejte velmi pečlivě. Měli byste opravdu mít pocit, že se na ně můžete spolehnout. Jak naplánovat svatbu by tito profesionálové měli mít v malíku!
Co všechny budete na svatbě potřebovat?
Výběr dodavatelů na svatbu
Výběr dodavatelů úzce souvisí se stanovením rozpočtu a stylem svatby. Neotálejte a dodavatele vybírejte co nejdřív. Může se Vám totiž stát, že většina dodavatelů s požadovanou kvalitou už bude mít obsazeno. Pokud budete dodavatele vybírat krátce před svatbou budete muset slevit ze svých nároků. Někteří dodavatelé mohou mít plně obsazeno i rok dopředu. Při výběru dodavatelů, obzvláště pokud si je vybíráte sami, se rozhodujte nejen podle ceny, ale také podle kvality a referencí. Cena by rozhodně neměla být jediným rozhodujícím faktorem. Projděte si jejich práci. Práce by se Vám měla líbit a teprve poté byste měli přemýšlet nad cenou. V rámci běžné svatby budete oslovovat například: cukrářku, catering, fotografa, kameramana, vizážistku, kadeřnici, kapelu nebo DJe, floristku a tak dále.
Alespoň chvilku věnujte pátrání na internetu, jestli u konkrétního dodavatele nenarazíte na nějaký větší počet negativních recenzí. Pokud se Vám na dodavateli něco nepozdává přesto, že se Vám líbí cena i dohledatelná práce, zkuste najít věrohodnější alternativu. Dodavatelů je ve všech oborech velká spousta a určitě najdete toho pravého. K hledání dodavatelů, stejně jako svatebního místa a rad, Vám může pomoci naše facebooková skupina “Svatební Prostor – plánování | diskuze | inzerce“.
Jak naplánovat svatbu pro hladký průběh?
Harmonogram svatebního dne
Zamyslete se nad harmonogramem svatebního dne. Již to Vám plánování svatby usnadní. Harmonogram může pomoci mít den ucelený a plynulý. Pomůže Vám i v samotných přípravách svatby. Nevadí, pokud by Vám program během dne nevycházel a nabral zpoždění. I tak Vám pomůže lépe plánovat a uvažovat. Navíc se dá vždy zapojit improvizace a v případě skluzu zkrátit volný čas mezi některými naplánovanými aktivitami dle potřeby. Pověřte někoho spolehlivého, například svědka, aby před započetím dalšího bodu programu svatebčany upozornil a oni v zápalu zábavy nic nepromeškali.
Navíc Vám harmonogram poskytne představu o tom, na kdy si jakého dodavatele pozvat. To můžete například řešit u fotografa. Fotografové, stejně jako kameramani, ke strávenému času na svatbě mají individuální přístup. Někteří volí počet hodin, někteří to řeší pocitově a svatbu opouštějí dle uvážení. Můžete tak lépe zorganizovat den a vědět, že fotografa potřebujete nejméně do prskavkového focení, které si naplánujete ve 21:00, kapelu nejdříve na první tanec a podobně.
Jak naplánovat svatbu: jídlo, občerstvení, hostina
Jídlo na svatbě
Vyřešte hostinu – to je naprostý základ. Můžete se setkat se dvěma nejčastějšími variantami. Hostinu a další občerstvení na večerní party Vám zajistí samotné svatební místo. Na většině míst to bude dokonce podmínka. Druhou možností je objednat catering, který přijede na místo svatby a o občerstvení se postará. Tato varianta se volí typicky u těch svatebních míst, kde nemají svou kuchyni.
Hostina - Více chodů nebo raut?
Hostinu můžete zvolit buď stylem rautu nebo stylem několika chodů. Typicky předkrm, polévka a hlavní chod. Častá bývá i kombinace polévky s rautem. Tato varianta splní tradici společného jídla při jezení polévky, ale umožní výběr jídla z rautu dle chuti každého hosta. Občerstvení na večer bývá v drtivé většině případů voleno stylem rautu nebo grilování.
Alkoholické i nealkoholické nápoje
K oslavě svatebního dne patří mimo nealkoholických nápojů i ty alkoholické. Jejich zajištění bývá stejně jako u jídla nejčastěji v rámci svatebního místa nebo cateringem. Můžete také využít dalšího dodavatele jako například pojízdnou kavárnu, bar a tak dále.
Dle spektra svatebčanů může suma za neomezenou konzumaci alkoholu, zejména toho tvrdšího, nečekaně vyrůst. Proto bývají často nějakým způsobem stanoveny limity. Například pivo a víno je pro hosty bez omezení, ale tvrdý alkohol si svatebčané hradí sami.
Svatební dort a občerstvení
Silně zakořeněnou tradicí je pohoštění svatebčanů svatebním dortem. Při plánování svatby nezapomeňte, že by měl být dostatečně velký, aby mohl ochutnat každý host.
S ohledem na harmonogram svatebního dne, se pro svatebčany běžně zajišťuje i lehké občerstvení v místě shromaždiště před obřadem. Můžete také po obřadu, před svatební hostinou. Koláčky, chlebíčky, jednohubky, voda, limonáda a podobně. Především v horkých letních dnech svatebčanům přijde vhod možnost doplnit tekutiny v mezičase i obyčejnou vodou. Při plánování svatby proto myslete i na pitný režim.
S čím se na svatbě setkáte?
Svatební zvyky a tradice
Se svatbou spojených tradic a zvyků je opravdu spousta a navíc se liší kraj od kraje. Odpověď na otázku, jak naplánovat svatbu z pohledu zvyků a tradic, proto není jednoznačná. Uvedeme proto pouze ty nejtypičtější a pouze ty, které jsou nejběžněji na svatbě k vidění.
Kytice, korsáž a vývazky
Jsou to ozdoby ve formě květin. Typicky by měla mít vázanou kytici do ruky nevěsta, maminka nevěsty a maminka ženicha, případně svědek nevěsty a nebo družičky. Vázaná kytice se dá nahradit například korsáží ve formě náramku na ruku. Ženich má korsáž na klopě, kterou dostane také tatínek nevěsty a tatínek ženicha, popřípadě svědek ženicha a družba. Každý svatebčan dostává vývazek.
Svatební cukroví
Mít na svatbě svatební cukroví není nutnost, ale je to velmi častý zvyk. Skvěle poslouží jako rychlé občerstvení a nejtypičtější jsou koláčky.
Podvazek
Nevěsta si navléká svatební podvazek na stehno jako symbol věrnosti a čistoty. Během dne ženich nevěstě podvazek sundá, například pouze pomocí úst a se zavázanýma očima. Podvazek se následně draží nebo vhazuje mezi svobodné mládence.
Průchod špalírem
Špalír je ulička utvořená dvěma, naproti sobě stojícími řadami svatebčanů. Ti buďto tleskají, provolávají slávu, foukají bublinky, házejí rýži nebo okvětní lístky, zatímco čerství novomanželé procházejí uličkou. Do programu se zařazuje typicky po gratulacích. Čím delší špalír, tím lépe. Nezapomeňte zajistit dostatečné množství létajícího materiálu. Při plánování svatby zjistěte, zda místo obřadu nezakazuje jakékoli varianty, po kterých na místě zůstává nepořádek.
Přípitek a úklid rozbitého talíře
Naprosto běžné je přivítání a přípitek novomanželů v místě hostiny následovaný rozbitím talíře a jeho úklid novomanželi pomocí košťátka a lopatky za škodolibého sabotování úklidu kamarády.
Přenášení přes práh
Ženich, pokud je to možné, přenáší nevěstu přes práh dveří k hostině.
Proslovy a přípitek
Zvykem bývá poděkovat rodičům a ostatním svatebčanům za podporu během vašeho svatebního dne. Následuje předání slova rodičům, svědkům a případně dalším, kteří chtějí novomanželům popřát do společného života. Nakonec, typicky poslední z řečníků, rodič, svědek nebo ženich, pronáší přípitek k němuž se přidávají všichni svatebčané. Při plánování svatby nezapomeňte na nealkoholickou variantu přípitku pro abstinenty, děti, řidiče, těhotné nebo kojící matky.
Společná polévka
Novomanželé se vzájemně krmí z jednoho společného talíře polévkou, často děravou lžící. Předtím je obsluha, svědek nebo někdo z přátel sváže velkým bryndákem. Typicky tímto započíná hostina.
Krájení dortu
Novomanželé společně nakrojí svatební dort a jako první vzájemně ochutnají. Posléze se dort dokrájí pro svatebčany.
První tanec
Novomanželé si společně zatancují svůj první novomanželský tanec. Při plánování svatby si vyberete hudbu a rozhodnete se, jestli půjde o romantický „ploužák“ nebo předvedete naučenou choreografii. Svatebčané většinou tvoří kruh okolo tančícího páru. Následuje tanec s rodiči a svědky a nakonec se přidávají všichni svatebčané dle libosti.
Házení svatební kytice
Nevěsta hází svou kytici mezi svobodné dívky. Může mít připravené kytice dvě. Jednu si ponechá a druhou, házecí, hází. Dívka, která chytne kytici si ji nechává. Alternativou může být stříhání pentlí. Dívky se pohybují v kruhu okolo nevěsty a každá drží pentli uvázanou na kytici, kterou drží nevěsta. Ta má zavázané oči a postupně odstřihává jednu pentli za druhou. Poslední vyhrává!
Jak naplánovat na svatbu: Zábava
Zábava na svatbu
Zajištěním zábavy si pojistíte, že se hosté na vaší svatbě hromadně neunudí. Zároveň je vhodně zvolenou zábavou neurazíte a zapojíte je do dění. Naplánujte zábavu tak, aby se o Vás – novomanželích nebo o sobě navzájem něco dozvěděli. Vyvoláte tak interakci mezi hosty, kteří se vzájemně neznají. Přistupovat se k tomu můžete různě. Při plánování svatby myslete na to, že zábava se hodí například i pro vyplnění prostojů, například ve chvíli, kdy probíhá párové fotografování a natáčení novomanželů.
Než ale začnete přemýšlet nad typem zábavy, udělejte krok zpátky a zamyslete se nejprve nad složením spektra svatebčanů. Ne každému přijde vhod alkoholová hra, ne každému přijde vhod adrenalinová hra a tak dále. Ideálně, pokud to okolnosti dovolí, zvolte zábavu tak, aby se mohlo zapojit co nejvíce hostů, připravte klidně i několik her nebo programů v průběhu dne nebo večera. Zvolte zábavu tak, aby se alespoň u jedné z her nebo programu našel každý. Pokud budou na Vaší svatbě děti, dopřejte jim alespoň provizorní dětský koutek s omalovánkami a několika jednoduchými hračkami.
O obstarání zábavy hostům se můžete postarat přímo Vy, novomanželskými nebo kolektivními hrami, kterých je nepočítaně a navíc lze vždy zapojit kreativitu a fantazii. Můžete si ale na pomoci se zábavou tím, že pozvete profesionály jako například barmanskou show, kouzelníka, ohnivé představení, … Zkuste zvolit například fotokoutek, ve kterém se svatebčané vždy dobře baví a ještě si odnesou památku ve formě tištěné fotografie. Doporučujeme připravit jednoduché hry, jako je třeba petang, jenga, velké piškvorky na trávníku nebo jen vyndávání ježka z klece.
Konec první části seriálu o plánování svatby
Doporučení na závěr - abyste si svatbu užili!
Buďte hlavně v klidu, nestresujte se a když něco nevyjde podle vašich představ, berte to s nadhledem. Nejdůležitější je, abyste si svatbu užili a vzpomínali na Váš den pozitivně! Můžete si užít i samotné plánování svatby! Již tím, že se o téma „jak naplánovat svatbu“ zajímáte, děláte první krůčky k hladkému průběhu Vaše velkého dne!
jak naplánovat svatbu Formou videa
Seriál svatebních tipů pro nevěsty ve formě videa
Tento článek jsme zpracovali také ve formě videa, které si můžete prohlédnout níže. V budoucnu jej můžete kdykoli nalézt na našem YouTube kanálu pod názvem „Jak naplánovat svatbu? | plánování svatby!“. Pokud Vás video zaujalo a nechcete přijít o další díly, ve kterých se ponoříme do hloubky jednotlivých témat, nezapomeňte začít odebírat náš kanál. Pokud jsme na něco zapomněli nebo byste k tomu, jak naplánovat svatbu, chtěli něco doplnit, dejte nám prosím vědět do komentářů. Jestli Vás zajímá něco dalšího, ptejte se! 🙂
Krátké představení
Kdo jsme: Zachyť to - foto a video
Jsme dva bráchové, kteří se věnují svatebním fotografiím a videu již 8 let. Právě zkušenosti, které jsme nasbírali na více než stovce svateb, včetně našich vlastních, jsme se rozhodli přetavit do Seriálu svatebních tipů pro nevěsty! Jehož první část jste si právě přečetli. Svatby známe z pohledu dodavatele, ženichů, ale i hostů na svatbách našich přátel.
Doufáme, že článek i video Vám pomohou udělat si lepší představu o tom, jak naplánovat právě Vaši svatbu!
Naši nabídku si můžete prohlédnout na stránce SVATEBNÍ FOTOGRAF A SVATEBNÍ KAMERAMAN.